SIMMERRING®, zwany inaczej pierścieniem Simmera, to często niewidoczny, ale bardzo istotny element w naszym samochodzie. Dzisiejsze uszczelniacze wału są robione z różnych materiałów.
W zależności od rodzaju aplikacji, środowiska pracy, konstrukcji, zakresu temperaturowego i ciśnieniowego pracy, rodzaju płynu, lepkości itd. dobierzemy materiał lub jego mieszankę dla uzyskania odpowiedniego uszczelniacza wału.
Montaż i obsługa są cechą wspólną dla wszystkich uszczelniaczy wału. Różne wzory wymagają właściwego dla swojej specyfiki podejścia. Przystępując do założenia nowego uszczelniacza SIMMERRING®, na początku musimy zdemontować stary uszczelniacz. Pamiętajmy, aby NIGDY nie używać do tego celu śrubokręta lub dźwigni, ponieważ w ten sposób możemy doprowadzić nawet do uszkodzenia wału! W tym celu najlepiej użyć specjalnie zaprojektowanego narzędzia. Na przykład firma CORTECO oferuje bardzo prosty i skuteczny w budowie „pazur“ do demontażu uszczelniaczu.
„Ściągacz“ do SIMMERRING®
Miejsce, w którym chcemy zamontować nowy uszczelniacz, musi być wolne od wszelkich zabrudzeń i pozostałości po starym, cieknącym lub zużytym uszczelniaczu. Najlepiej użyć do tego środka OKS 2661 lub OKS 2660. Jest to niepozostawiający śladu, szybkoschnący środek do czyszczenia części mechanicznych. Nadaje się do odtłuszczania wszystkich powierzchni i części wykonanych z niechłonnych materiałów, takich jak na przykład metal, ceramika, plastik czy elastomer. Jest on również bardzo skuteczny w pozbywaniu się resztek starego i „gumiastego” oleju, płynu hamulcowego, silikonów, a także wypełnień, klejów i środków uszczelniających.
By podczas czyszczenia zapobiec uszkodzeniu powierzchni wałka, nie używamy papieru ściernego ani metalowych narzędzi. Dużo bezpieczniejsze i skuteczniejsze będzie nałożenie środka na papier celulozowy lub ściereczkę i pocieranie zabrudzonej części.
Nigdy nie używamy benzyny lub rozpuszczalników takich jak aceton, „nitro rozcieńczalniki”, czy jakikolwiek rodzaj rozcieńczalników.
Te płyny nie wyparują w pełni z mikroszczelin, co może skutkować pogorszeniem filmu olejowego znajdującego się poniżej wargi uszczelniającej. To bardzo cienka warstwa, licząca zaledwie 1 mikron grubości, która jest kluczowa do poprawnego nawilżenia i stworzenia efektu hydraulicznego uszczelnienia, gdy wałek znajduje się w stanie spoczynku.
Poprawne usunięcie starego uszczelniacza jest ważne, ale dużo ważniejszy jest poprawny montaż nowego uszczelniacza na wałku i w obudowie.
Aby uniknąć zbytniego tarcia pomiędzy obudową i wałkiem uszczelniacza, a także uszkodzenia gumowego pierścienia na obwodzie wałka, zalecamy używanie środków smarnych. Nie mogą to być oleje, gliceryna lub im podobne. Lubrykanty te nigdy nie wyparują w całości, a ich zastosowanie może doprowadzić do obsunięcia się uszczelniacza, gdy normalne ciśnienie w układzie zostanie lekko przekroczone (powyżej 0,3-0,5 bar). Rekomendowanym przez nas środkiem smarnym jest na przykład FRETAX AF 281.
FRETAX AF 281 to żel montażowy bez rozpuszczalników i silikonów. Jego skład oparty jest na parafinie. Jako środek do części metalowo-gumowych, FRETAX AF 281 zapewnia ochronę antykorozyjną, obniża siłę wymaganą do poprawnego montażu i po wyschnięciu poprawia zamocowanie uszczelniacza na wale.
Innym zalecanym przez nas żelem montażowym jest KLUBERPLUS S 06-100. Ten środek bazuje na mieszaninie wodnej. Ponadto zawiera inhibitor korozji, zaprojektowany specjalnie do montażu komponentów wykonanych z elastomerów. Podczas instalacji zapewnia mocne, krótkotrwałe nawilżenie, a następnie wyparowuje zupełnie z nałożonej powierzchni. Sprawia, że nasz elastomerowy komponent pozostaje na swoim miejscu podczas montażu. Dzięki żelopodobnej strukturze KLUBERPLUS S 06-100 przylega mocno do zamontowanego komponentu, chroniąc przed późniejszymi wyciekami. Alternatywnie, można zastosować mieszaninę alkoholu (izopropanolu) i wody w stosunku 1:1.
Produkty wykonane z elastomerów musimy przechowywać z dala od pyłów i bezpośredniego światła słonecznego. Idealne warunki to pomieszczenia, gdzie temperatura mieści się w zakresie między +5 – +20°C. Pamiętajmy jednak, że ekspozycja na wysoką wilgotność lub kwasowość może doprowadzić do uszkodzenia metalowych części uszczelniacza.
Uszczelniacze SIMMERRING® powinniśmy wyciągać z pudełka bezpośrednio przed montażem, aby uniknąć zanieczyszczenia pyłami i innymi drobnymi cząsteczkami. Podczas wyciągania dalszego trzymania uszczelniacza, koniecznie trzeba go obejmować od zewnętrznej strony. Trzymanie za wewnętrzną część, może doprowadzić do uszkodzenia wargi i tym samym gorszego uszczelnienia.
Nie należy też ściskać ani skręcać wargi uszczelniacza w celu „sprawdzenia” jego jakości. Takie postępowanie prowadzi do poważnego uszkodzenia struktury i pogłębiających się dziur na uszczelniaczu.
Uszczelniacz z flanszą i plastikowym kołnierzem
Do poprawnego wykonania montażu uszczelnienia potrzebne są odpowiednie narzędzia. Zazwyczaj większość z nich dostarcza producent pojazdu. Wiele pomocnych narzędzi można również nabyć w niezależnych sklepach specjalizujących się w ich sprzedaży. Nie zawsze trzeba posiłkować się wysublimowanym sprzętem, ponieważ w większości wypadków można użyć prostych środków. Warto jednak pamiętać o istnieniu specjalistycznych narzędzi.
Jeżeli zdecydujemy się nabyć profesjonalny sprzęt, firma CORTECO posiada w swojej ofercie zestaw do montażu uszczelniaczy wału. Narzędzie to jest bardzo proste i efektywne. Nie dość, że ułatwia poprawny montaż, to dodatkowo chroni wargę uszczelniacza.
Niezależnie od rodzaju uszczelniacza, przed instalacją musimy zakryć wszelkie ostre krawędzie i powierzchnie, takie jak rowki, wyżłobienia, końcówki wałku. To po to, aby zapewnić odpowiednią ochronę wargi uszczelniacza. W tym celu warto skorzystać z kołnierzy protekcyjnych. W większości przypadków uszczelniacze są dostarczane z wkładkami wykonanymi z plastiku, a czasem kartonu. Kołnierze te pozostają na uszczelniaczu aż do końca procesu montażowego.
Przed montażem powinniśmy sprawdzić, czy na pewno wszystko przygotowaliśmy, tak jak należy. Czyli czy wyczyściliśmy i odtłuściliśmy wałek, który musi być wolny od oleju i innych płynów. Takie postępowanie jest obowiązkowe przy montażu uszczelniaczy bezsprężynkowych – PTFE i FKM.
Obecność oleju powoduje powstanie szczeliny szerszej niż 1 mikron, której to warga uszczelniacza nie będzie w stanie dokładnie objąć. Przez to nie uda się nam dokładnie uszczelnić wałka. Uszczelniacze PTFE po założeniu na wałek potrzebują minimum 4 godzin bezczynności w celu dokładnego osadzenia się wargi uszczelniacza na wale. Okres ten może ulec wydłużeniu, jeśli w warsztacie panuje niska temperatura.
Plastikowe kołnierze montażowe dostarczane wraz z uszczelniaczem, a także specjalne narzędzia pomogą w poprawnym pozycjonowaniu i zamocowaniu uszczelniacza z obudową. Jeśli nie zamontujemy uszczelniacza współosiowo z wałkiem, doprowadzi to do sporych problemów z cieknięciem.
Podczas przygotowywania do montażu uszczelniacza sprężynkowego nie możemy wyciągnąć sprężynki z uszczelniacza i obciąć kilku jej zwojów w celu lepszego dopasowania. Zwiększa to siłę, z którą warga przeciwpyłowa dociska uszczelniacz, a to prowadzi to do przedwczesnej utraty zdolności do uszczelnienia i zużycia się uszczelniacza.
Poprawny montaż uszczelniacza SIMMERRING® ma duże znaczenie, ponieważ dzięki dobrze wykonanej pracy unikniemy wycieków. Pamiętajmy jednak, że równie ważne jak sam montaż uszczelniacza, jest odpowiednie przygotowanie powierzchni, na której będziemy pracować i dobranie odpowiednich środków uszczelniających oraz narzędzi.